Hyppää sisältöön

Ulkomaankaupan kuljetukset vuonna 2022

17.4.2023 9.00



Tulli, Tilastointi

Ulkomaankaupan kuljetusten tonnimäärät laskivat vuonna 2022

Tullin ulkomaankaupan kuljetustilaston mukaan vuonna 2022 Suomen ulkomaankaupassa kuljetettiin tavaraa 94,7 miljoonaa tonnia. Määrä laski 3,3 prosenttia vuodesta 2021. Tavaraa vietiin 43,5 miljoonaa tonnia ja tuotiin 51,2 miljoonaa tonnia. Vientimäärät laskivat 2,2 prosenttia ja tuontimäärät 4,3 prosenttia vuodesta 2021.

Valtaosa Suomen ulkomaankaupan tavaravirroista kulkee meriteitse. Vuonna 2022 merikuljetusten osuus kaikista ulkomaankaupan tavarakuljetuksista oli 92,4 prosenttia, kun se oli 82,4 prosenttia vuonna 2021. Merikuljetusten tonnimäärät nousivat 8,5 prosenttia 87,5 miljoonaan tonniin.

Maakuljetusten osuus tavarakuljetuksista oli 6,1 prosenttia vuonna 2022, eli 5,8 miljoonaa tonnia. Osuus oli 15,2 prosenttia vuonna 2021. Kuljetusten tonnimäärät laskivat 61,3 prosenttia. Maakuljetuksiin on laskettu sekä maantie- että rautatieliikenne. Maakuljetukset Venäjälle ja Venäjältä laskivat vuonna 2022 jyrkästi.

Lentokuljetusten tonnimäärät nousivat 42,1 prosenttia viime vuonna. Tavaraa kuljetettiin ilmareitillä 236 tuhatta tonnia, eli 0,2 prosenttia Suomen koko tavarankuljetusten tonnimääristä. Muiden kuljetusmuotojen, eli posti- ja putkikuljetusten sekä itseliikkuvien laivojen ja alusten, osuus ulkomaankaupan kokonaiskuljetuksista oli 1,2 prosenttia. Niiden tonnimäärät laskivat 37,1 prosenttia.

Maakuljetusten tonnimäärät laskivat jyrkästi sekä viennissä että tuonnissa

Laivakuljetusten osuus tavaraviennin määrästä oli 94,0 prosenttia vuonna 2022. Osuus oli kolme prosenttiyksikköä suurempi kuin vuonna 2021. Tavaraa vietiin laivoilla 40,9 miljoonaa tonnia, eli 1,0 prosenttia edellisvuotta enemmän. Tuontikuljetuksissa laivakuljetusten osuus oli 91,1 prosenttia ja määrä 46,6 miljoonaa tonnia. Tonnimäärät nousivat 15,0 prosenttia vuodesta 2021. Laivakuljetukset sisältävät sekä meri- että sisävesikuljetukset, joista sisävesikuljetusten osuus sekä viennissä että tuonnissa oli lähes olematon.

Viennin maantiekuljetusten tonnimäärät laskivat 36,6 prosenttia vuodesta 2021. Maanteitse vietiin 2,1 miljoonaa tonnia tavaraa, mikä oli 4,8 prosenttia Suomen vientikuljetusten tonnimääristä. Maanteitse tuotua tavaraa tilastoitiin 1,7 miljoonaa tonnia. Maantiereittejä tuodun tavaran tonnimäärät laskivat 60,9 prosenttia vuoden takaisesta. Maantiekuljetettujen tonnien osuus koko tuonnista oli 3,3 prosenttia. Osuus oli 8,2 prosenttia vuonna 2021.

Rautatieliikenteessä viedyn tavaran määrä laski 75,6 prosenttia 111 tuhanteen tonniin. Rautatiekuljetusten osuus koko viennistä oli vain 0,3 prosenttia. Tuonti rautateitse laski 72,8 prosenttia 1,8 miljoonaan tonniin. Rautatiereitin osuudeksi tuonnin kuljetuksista tuli näin ollen 3,6 prosenttia. Lentokuljetusten viedyt tonnimäärät nousivat 53,6 prosenttia 203 tuhanteen tonniin, mutta tuodut määrät laskivat 2,7 prosenttia 33 tuhanteen tonniin.

Puutavaran vientikuljetusten tonnimäärät kasvoivat

Metsäteollisuuden tuotteiden viennissä puutavaraa kuljetettiin 6,1 miljoona tonnia (+9,8 %), paperimassaa 4,1 miljoonaa tonnia (-11,7 %), paperia ja pahvia 7,3 miljoonaa tonnia (-15,8 %) ja puutuotteita 919 tuhatta tonnia (-6,4 %) viime vuonna. Metsäteollisuuden tuotteiden tonnimääräinen osuus kokonaisviennistä oli 42,3 prosenttia. Yhteensä metsäteollisuuden tuotteita kuljetettiin vientinä 18,4 miljoonaa tonnia, joista 17,4 miljoonaa tonnia meritse.

Energiatuotteiden, eli pääasiassa öljyjalosteiden, vientikuljetukset nousivat viime vuonna 16,9 prosenttia 8,3 miljoonaan tonniin. Osuus Suomen koko vientikuljetusten tonnimääristä oli 19,2 prosenttia. Energiatuotteiden kuljetukset olivat lähes yksinomaan merikuljetuksia.

Kemiallisten aineiden ja tuotteiden viedyt tonnimäärät laskivat 5,1 prosenttia vuodesta 2021. Tavaraa kuljetettiin 5,2 miljoonaa tonnia. Osuus koko vientikuljetuksista oli 11,8 prosenttia. Kemianteollisuuden kuljetuksista 4,8 miljoonaa tonnia vietiin meritse, 392 tuhatta tonnia rautatie- tai maantiekuljetuksina.

Rautaa ja terästä vietiin 3,2 miljoonaa tonnia viime vuonna, mikä oli 11,7 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2021. Osuudeksi kaikista vientikuljetuksista tuli 7,2 prosenttia. Raudan ja teräksen kuljetuksista meritse meni 3,0 miljoonaa tonnia, maakuljetuksina 130 tuhatta tonnia.

Raakaöljyä ja öljytuotteita tuotiin viime vuonna 15,0 miljoonaa tonnia, mikä oli 29,3 prosenttia kaikista tuontikuljetuksista. Tuontimäärät nousivat 17,1 prosenttia vuodesta 2021. Tuonnin öljykuljetukset tulivat pääasiassa merireittiä. Puutavaran tuontikuljetukset laskivat 52,2 prosenttia 4,7 miljoonaan tonniin. Puutavaraa tuotiin rautateitse 470 tuhatta tonnia, maanteitse 957 tuhatta tonnia ja laivakuljetuksina 3,3 miljoona tonnia. Malmien ja metalliromun tuonti laski 5,1 miljoonaan tonniin. Tuontimäärät laskivat 15,2 prosenttia edellisvuodesta. Kemiallisten aineiden ja tuotteiden tuontimäärät laskivat 8,2 prosenttia 5,5 miljoonaan tonniin. Elintarvikkeiden tuonnin tonnimäärät nousivat 12,2 prosenttia 3,0 miljoonaan tonniin.

Kuljetukset Ruotsiin kasvoivat

Viime vuonna Ruotsi oli suurin vientikuljetusten määrämaa 14,2 prosentin osuudellaan koko viennistä tonnimäärittäin laskettuna (6,2 milj. t). Ruotsiin viedyt tonnimäärät nousivat 8,3 prosenttia. Kuljetuksista 5,1 miljoonaa tonnia oli laivakuljetuksia, 1,0 miljoonaa tonnia maakuljetuksia. Saksaan tavaraa vietiin 3,7 miljoonaa tonnia (-19,8 %), Alankomaihin 3,6 miljoonaa tonnia (+6,8 %) ja Yhdysvaltoihin 3,0 miljoonaa tonnia (+17,7 %).

Tuontikuljetuksissa Ruotsin osuus lähetysmaana oli 8,4 miljoonaa tonnia, eli 16,4 prosenttia kaikista tuontikuljetuksista. Maasta tuodut tonnimäärät nousivat 8,0 prosenttia. Toiseksi eniten tavaraa kuljetettiin Norjasta (8,0 milj. t, +190,9%) ja kolmanneksi eniten Venäjältä (7,1 milj. t, -67,7%).


Yksityiskohtaiset tavaroiden ulkomaankauppatilastot maksutta käyttöösi Uljaksesta  https://uljas.tulli.fi

Tiedustelut:
Kaarna, Anssi p. 040 332 8153
Telasuo, Christina p. 040 332 1828
Sähköposti: etunimi.sukunimi@tulli.fi


Asiasanat

Ulkomaankaupan kuljetukset