Ulkomaankaupan kuljetukset vuonna 2024

7.3.2025 9.00



Tulli, tilastointi

Ulkomaankaupan kuljetusten tonnimäärät laskivat hieman vuonna 2024

Tullin ulkomaankaupan kuljetustilaston mukaan vuonna 2024 Suomen ulkomaankaupassa kuljetettiin tavaraa 85,2 miljoonaa tonnia. Määrä laski 0,2 prosenttia vuodesta 2023. Tavaraa vietiin 40,5 miljoonaa tonnia ja tuotiin 44,7 miljoonaa tonnia. Vientimäärät laskivat 0,9 prosenttia ja tuontimäärät nousivat 0,5 prosenttia vuodesta 2023.

Valtaosa Suomen ulkomaankaupan tavaravirroista kulkee meriteitse. Vuonna 2024 merikuljetusten osuus kaikista ulkomaankaupan tavarakuljetuksista oli 95,3 prosenttia, kun se oli 95,7 prosenttia vuonna 2023. Merikuljetusten tonnimäärät laskivat 0,6 prosenttia 81,2 miljoonaan tonniin.

Maakuljetusten osuus tavarakuljetuksista oli 3,5 prosenttia vuonna 2024, eli 3,0 miljoonaa tonnia. Osuus oli 3,1 prosenttia vuonna 2023. Kuljetusten tonnimäärät nousivat 13,3 prosenttia. Maakuljetuksiin on laskettu sekä maantie- että rautatieliikenne.

Lentokuljetusten tonnimäärät nousivat 4,2 prosenttia vuonna 2024. Tavaraa kuljetettiin ilmareitillä 255 tuhatta tonnia, eli 0,3 prosenttia Suomen koko tavarankuljetusten tonnimääristä. Muiden kuljetusmuotojen, eli posti- ja putkikuljetusten sekä itseliikkuvien laivojen ja alusten, osuus ulkomaankaupan kokonaiskuljetuksista oli 0,9 prosenttia. Niiden tonnimäärät laskivat 7,7 prosenttia.

Tuonnin maakuljetukset nousivat, viennin maakuljetukset laskivat

Laivakuljetusten osuus tavaraviennin määrästä oli 94,1 prosenttia vuonna 2024. Osuus oli hieman pienempi kuin vuonna 2023. Tavaraa vietiin laivoilla 38,1 miljoonaa tonnia, eli 1,2 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Tuontikuljetuksissa laivakuljetusten osuus oli 96,4 prosenttia ja määrä 43,1 miljoonaa tonnia. Tonnimäärät pysyivät lähes ennallaan vuodesta 2023. Laivakuljetukset sisältävät sekä meri- että sisävesikuljetukset, joista sisävesikuljetusten osuus sekä viennissä että tuonnissa oli lähes olematon.

Viennin maantiekuljetusten tonnimäärät laskivat 4,2 prosenttia vuodesta 2023. Maanteitse vietiin 1,5 miljoonaa tonnia tavaraa, mikä oli 3,7 prosenttia Suomen vientikuljetusten tonnimääristä. Maanteitse tuotua tavaraa tilastoitiin 771 tuhatta tonnia. Maantiereittejä tuodun tavaran tonnimäärät nousivat 14,6 prosenttia vuoden takaisesta. Maantiekuljetettujen tonnien osuus koko tuonnista oli 1,7 prosenttia.

Rautatieliikenteessä viedyn tavaran määrä laski 27,1 prosenttia 17 tuhanteen tonniin. Tuonti rautateitse nousi 83,8 prosenttia 719 tuhanteen tonniin. Rautatiereitin osuudeksi tuonnin kuljetuksista tuli näin ollen 1,6 prosenttia. Lentokuljetusten viedyt tonnimäärät nousivat 4,3 prosenttia 227 tuhanteen tonniin, ja tuodut määrät nousivat 3,7 prosenttia 28 tuhanteen tonniin.

Paperin ja pahvin vientikuljetusten tonnimäärät kasvoivat

Metsäteollisuuden tuotteiden viennissä puutavaraa kuljetettiin 5,6 miljoonaa tonnia (-4,1 %), paperimassaa 4,1 miljoonaa tonnia (-9,3 %), paperia ja pahvia 6,6 miljoonaa tonnia (+6,6 %) ja puutuotteita 779 tuhatta tonnia (+2,6 %) vuonna 2024. Metsäteollisuuden tuotteiden tonnimääräinen osuus kokonaisviennistä oli 42,1 prosenttia. Yhteensä metsäteollisuuden tuotteita kuljetettiin vientinä 17,1 miljoonaa tonnia, joista 16,2 miljoonaa tonnia meritse.

Energiatuotteiden, eli pääasiassa öljyjalosteiden, vientikuljetukset laskivat 10,0 prosenttia 7,7 miljoonaan tonniin vuonna 2024. Osuus Suomen koko vientikuljetusten tonnimääristä oli 19,1 prosenttia. Energiatuotteiden kuljetukset olivat enimmäkseen merikuljetuksia.

Kemiallisten aineiden ja tuotteiden viedyt tonnimäärät nousivat 6,8 prosenttia vuodesta 2023. Tavaraa kuljetettiin 4,5 miljoonaa tonnia. Osuus koko vientikuljetuksista oli 11,2 prosenttia. Kemianteollisuuden kuljetuksista 4,3 miljoonaa tonnia vietiin meritse, 207 tuhatta tonnia rautatie- tai maantiekuljetuksina.

Rautaa ja terästä vietiin 3,0 miljoonaa tonnia vuonna 2024, mikä oli 4,1 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2023. Osuudeksi kaikista vientikuljetuksista tuli 7,4 prosenttia. Raudan ja teräksen kuljetuksista meritse meni 2,9 miljoonaa tonnia, maakuljetuksina 119 tuhatta tonnia.

Energiatuotteita tuotiin vuonna 2024 17,5 miljoonaa tonnia, mikä oli 39,0 prosenttia kaikista tuontikuljetuksista. Tuontimäärät laskivat 2,7 prosenttia vuodesta 2023. Tuonnin energiakuljetukset tulivat pääasiassa merireittiä. Puutavaran tuontikuljetukset nousivat 10,6 prosenttia 4,4 miljoonaan tonniin. Puutavaraa tuotiin maanteitse 282 tuhatta tonnia ja laivakuljetuksina 4,1 miljoonaa tonnia. Malmien ja metalliromun tuonti nousi 5,4 miljoonaan tonniin. Tuontimäärät kasvoivat 7,1 prosenttia edellisvuodesta.

Kemiallisten aineiden ja tuotteiden tuontimäärät nousivat 2,1 prosenttia 4,9 miljoonaan tonniin. Elintarvikkeiden tuonnin tonnimäärät nousivat 2,7 prosenttia 2,6 miljoonaan tonniin.

Vientikuljetukset Ruotsiin nousivat

Viime vuonna Ruotsi oli suurin vientikuljetusten määrämaa 13,8 prosentin osuudellaan koko viennistä tonnimäärittäin laskettuna (5,6 milj. t). Ruotsiin viedyt tonnimäärät nousivat 1,0 prosenttia. Kuljetuksista 4,7 miljoonaa tonnia oli laivakuljetuksia, 877 tuhatta tonnia maakuljetuksia. Viroon tavaraa vietiin 3,4 miljoonaa tonnia (+17,0 %), Saksaan 3,4 miljoonaa tonnia (+3,1 %) ja Alankomaihin 3,3 miljoonaa tonnia (-14,6 %).

Tuontikuljetuksissa Norjan osuus lähetysmaana oli 9,1 miljoonaa tonnia, eli 20,2 prosenttia kaikista tuontikuljetuksista. Maasta tuodut tonnimäärät laskivat 8,8 prosenttia. Toiseksi eniten tavaraa kuljetettiin Ruotsista (8,3 milj. t, +2,3 %) ja kolmanneksi eniten Yhdysvalloista (2,9 milj. t, -14,6 %).


Asiasanat

Ulkomaankaupan kuljetukset