Hoppa till innehåll

Trafik med tunga fordon vid östra landgränsens tre största gränsövergångsställen veckovis

Rysslands attack mot Ukraina har en markant inverkan på handeln med varor mellan Finland och Ryssland. EU:s beslut gällande omfattande sanktioner och företagens frivilliga beslut om att begränsa handeln med Ryssland samt Rysslands rekommendationer för sina företag om utrikeshandeln medför omgående ändringar även på antalet tunga fordon vid finska östra landgränsen. De första sanktionerna mot Ryssland som gällde export och transitering av varor trädde i kraft lördagen den 26 februari 2022. Sanktionerna har därefter utvidgats i omgångar.

Tullen har samlat in uppgifter om antalet tunga fordon vid östra gränsens tre största gränsövergångsställen och resultaten visas i figurerna nedan. Med tunga fordon avses lastbilar med både last eller utan samt tunga fordon utan släp eller med semi- eller fulltrailers. Bussar inkluderas inte. Uppgifterna har hämtats ur Tullens datasystem och de är inte särskilt granskade för statistikändamål.

I figur 1 visas ankommande och avgående antal tunga fordon och förändringen av antalet i procent jämfört med föregående vecka veckovis vid östra landgränsens tre största gränsövergångsställen. Gränsövergångsställena är Vaalimaa, Nuijamaa och Imatra. I figur 2 visas antal ankommande och avgående tunga fordon veckovis vid Vaalimaa, Nuijamaa och Imatra per gränsövergångsställe. I figur 3 visas antal tunga fordon sammanlagt vid gränsövergångsställena Vaalimaa, Nuijamaa och Imatra åren 2021-2023 veckovis.

Figur 1. Ankommande och avgående antal tunga fordon sammanlagt vid gränsövergångsställena Vaalimaa, Nuijamaa och Imatra veckovis samt förändring i procent jämfört med föregående vecka

Figur 2. Antal ankommande och avgående tunga fordon veckovis vid Vaalimaa, Nuijamaa och Imatra per gränsövergångsställe

Figur 3. Ankommande och avgående antal tunga fordon sammanlagt vid gränsövergångsställena Vaalimaa, Nuijamaa och Imatra veckovis