Hoppa till innehåll

Vanliga frågor om Intrastat-deklarering

Uppgiftsskyldighet

Anmäl de nya kontaktuppgifterna till e-postadressen: intrastat@tulli.fi.

Detta ska anmälas. Deklareringen fortsätter utan avbrott om verksamheten med det nya momsnumret fortsätter oförändrad.

Tullen följer upp de uppgiftsskyldiga företagens gemenskapsinterna handel med hjälp av moms- och statistikuppgifterna. Om företagets utförsel för hela året underskrider tröskelvärdet, registreras företagets Intrastat-uppgiftsskyldighet som upphörd och Tullen underrättar företaget skriftligen om detta. I praktiken görs detta på våren på basis av uppgifterna för hela föregående år.

Företag kan själva välja om varje verksamhetsställe avger sin egen deklaration eller om alla verksamhetsställens uppgifter anmäls med en och samma deklaration. Om deklareringen decentraliseras till de olika verksamhetsställena ska företaget ansöka om s.k. INT-koder åt verksamhetsställena. Ansökan kan formuleras fritt och den ska innehålla verksamhetsställenas kontaktuppgifter. Ansökan ska skickas per e-post till: intrastat@tulli.fi.

Deklarering

Ingen anmälan behövs.

Du kan korrigera dina deklarationer ända till mitten av augusti i det år som efterföljer statistikåret.

Deklarationer som gäller året 2024 måste korrigeras senast 14.8.2025.

Undantag är statistikperioderna 01 och 02, som du kan korrigera eller göra tillägg i Intrastat-deklarationstjänsten fram till årsskiftet.

Rapportera saknade leveranser för den månad då de saknas, för dessa görs en vanlig Intrastat-deklaration. Dessa extra deklarationer ersätter inte tidigare deklarationer, vilket gör att företag kan ha flera deklarationer för en månad. Du kan lämna in extra deklarationer ända till mitten av augusti i det år som efterföljer statistikåret.

Extra deklarationer som gäller året 2024 måste lämnas senast 14 augusti 2025.

Undantag är statistikperioderna 01 och 02, som du kan korrigera eller göra tillägg i Intrastat-deklarationstjänsten fram till årsskiftet.

Ja det måste ni. Om det under en månad inte alls förekommit EU-införsel eller -utförsel att statistikföra, avge en s.k. nolldeklaration.

Vi kan bevilja tilläggstid endast i undantagsfall av legitima skäl, t. ex. vid överbelastningsattack. För att få tilläggstid måste du kunna uppskatta det totala införsels- och/eller utförselsvärdet av företaget för månaden i fråga. Ansökan om tilläggstid, vänligen kontakta Intrastat kundtjänst intrastat@tulli.fi.

Deklarera fakturavärdet skattefritt, utan moms eller nationella skatter.

Inkludera transportkostnaderna i varans faktureringsvärde om säljaren fakturerar frakten på fakturan. Om fakturan innehåller varor som klassificeras under olika positioner (CN8) ska fraktens värde fördelas mellan varupositionerna. Frakten rapporteras alltså inte som en separat rad.

Exempel: Ett finskt företag FI köper varor av ett svenskt företag SE.

a) Slutsumman på SE:s faktura är 9 000 euro, som innehåller både varans värde och transportkostnaderna till FI i Finland. Transportkostnaderna specificeras inte separat på fakturan.
Faktureringsvärde: 9 000 €

b) På SE:s faktura är varans värde 8 000 euro och transportkostnaderna har specificerats i en egen rad på 1 000 euro.
Faktureringsvärde: 9 000 €

c) SE:s faktura innehåller endast varans värde på 8 000 euro, eftersom FI hämtar varan själv från Sverige.
Faktureringsvärde: 8 000 €

d) Fakturan från SE innehåller endast varans värde på 8 000 euro. FI får en separat faktura på 1 000 euro från transportfirman.
Faktureringsvärde: 8 000 €

Om du redan har lämnat in Intrastat-deklarationen och säljaren i efterhand sänder en faktura för transportkostnaderna, beaktas inte fakturan och deklarationen behöver inte korrigeras.